pondělí 18. března 2013

Japonská puška - VIII. díl

Předchozí díl zde...


O šedesát sedm let později, výstava II. světové války v Muzeu vědy a techniky, Kyoto

Už je to dávno. Uplynulo téměř sedmdesát let od doby, kdy jsem naposledy někoho zabila a kdy jsem ještě měla majitele. Za celých těch šedesát sedm let nebyl jediný den, kdy bych na Hidekiho nevzpomínala. Denně se na mě chodí dívat stovky lidí. Prohlíží si mě, fotí si mě a usmívají se. Kéž by tak viděli to všechno, co jsem viděla já. Kdyby to všechno viděli a zažili, smích by je přešel. Pode mnou je i text o Hidekim. To je dobře. Lidé by měli znát jeho příběh. Zemřel, aby jiní mohli žít. Byla to ta největší oběť, kterou mohl podstoupit, ale postavil se k ní jako pravý japonský voják. S odhodláním a s odvahou. I navzdory tomu, co všechno se stalo a jak dlouho to je, na Hidekiho nikdy nezapomenu. Byla pro mne čest být v těch těžkých dnech jeho puškou.

Druhá světová válka je bezpochyby ten nejmasivnější a nejbrutálnější konflikt v dějinách. Právě v Pacifiku probíhaly jedny z nejbrutálnějších bitev v té době. A ačkoliv bylo téměř jisté, že Spojené státy zvítězí, Japonsko se nikdy nevzdalo. Vulkanický ostrov Iwo Jima je toho důkazem. Na Iwo Jimě zemřelo 98 % japonských sil, pouze pár Japonců se dostalo do zajetí a přežilo. I navzdory americkému vítězství na Iwo Jimě i ve válce v Pacifiku, na statečné obránce Iwo Jimy se nikdy nezapomnělo. Položili svůj život, aby chránili svoji domovinu před americkými silami. Vojín Hideki Maganashi byl jedním z těchto mužů a přestože zemřel, část z něj stále „žije“ v jeho pušce. V jeho zbrani, která mu několikrát zachránila život, a která s ním byla i v těch nejtěžších chvílích. Díky této památce se na něj bude vzpomínat jako na muže, který překonal svůj strach a zemřel, aby chránil druhé. Bude se na něj vzpomínat jako na jednoho z hrdinů Iwo Jimy!

Lukáš Cimr, I1.C (školní rok 2012/2013)

Žádné komentáře:

Okomentovat