Studenti prvního ročníku oboru informační technologie 16. 6.
2016 byli na exkurzi v továrně na výrobu automobilů: TPCA Kolín – Ovčáry. Nejprve
viděli instruktážní film o tom, co se v automobilce v Kolíně vyrábí.
Jedná se o automobily Toyota, Pegueot a Citroen. TPCA (Toyota Pegueot
Citroen Automobile) vznikla spojením firem Toyota Motor Corporation a Pegueot
Citroen. Využívá nejmodernějších a nejefektivnějších technologií
v automobilovém průmyslu. Výrobní proces je na vysokém stupni
automatizace, s využitím programovatelných robotů. Výroba v závodě
postaveném v roce 2002 byla zahájena v únoru roku 2005 a v následujícím roce dosáhla plánované roční kapacity 300 000 vozů.
V současnosti vyrábí druhou generaci vozů, které se vyznačují
spolehlivostí a nízkou spotřebou. Většina produkce je určena pro vývoz a tak
TPCA představuje jednoho z největších exportérů v České republice.
Výrobní objekt se skládá z lisovny, svařovny, lakovny,
haly pro finální montáž, meziskladů a finální kontroly. Kromě toho jsou zde
další podpůrné objekty: čistírna odpadních vod, parkoviště vyrobených vozů,
železniční vlečka, zkušební dráha a administrativní budova.
Dále na vyhlídkových „vláčcích“ následovala prohlídka
jednotlivých provozů: svařovny a finální montáže. Lakovna a lisovna nejsou
pro exkurze přístupné. Svařování velkých dílů karosérie je plně automatické za
využití různých svařovacích robotů. Karosérie se skládá z cca 200 dílů,
přičemž 51 se jich lisuje přímo v továrně. Denní spotřeba lisovny je 190
tun ocelového plechu dodávaného ve svitcích. Ocelový plech je nejprve nastříhán
na požadovanou velikost a poté přepraven na lisovací linky. Lisování zajišťují
dvě tandemové linky, každá po čtyřech lisech. Na lisovně jsou největší stroje
v celé továrně. Lisovací forma váží až 30 tun. Ve svařovně se nejprve
svaří menší karosářské celky, poměr automatizace je okolo 50%. Kompletaci
velkých celků a kompletaci finální karosérie zajišťují plně automatizované
linky pracující s přesností na desetiny milimetru. Na voze je celkem cca
3500 svarů. Následuje montáž drobných karosářských prvků a montáž
dveří a
kapoty. Karoserie pak putuje na kontrolu a do lakovny. Před vlastním
lakováním se nejprve očistí a ošetří proti korozi, pak se teprve nanáší barva
a lak.
Na finální montáž přijíždějí nalakované karosérie a odjíždí
kompletní vozy. Montáž se skládá ze čtyř hlavních výrobních úseků: TRIM (montáž
kabeláže, přístrojové desky, topení a řídící jednotky), CASSIS (montáž motoru,
převodovky a podvozku), FINAL 1 a FINAL 2 (montáž ostatních dílů jako jsou
např. nárazníky, sedačky, skla, kola a další). Pak následuje kontrola kvality.
Výroba jednoho automobilu trvá cca 12 hodin (3hod svařovna, 6 hod lakovna, 3 hod
finální montáž a kontrola). Množství a sortiment se vyrábějí podle konkrétních
objednávek, ale průměrně každých 55 s vyjíždí z haly hotový automobil.
Studenti viděli
v praxi činnost poloautomatické i plně automatické linky na výrobním sortimentu,
který je velmi zajímá a je pro ně atraktivní.
Libuše Skalická
Žádné komentáře:
Okomentovat